Dieta odpowiednia dla sportowców

Sportowcy zużywają znacznie więcej energii oraz substancji odżywczych, aniżeli ludzie, którzy mało się ruszają. Dlatego też ich dieta musi być pożywna, a jednocześnie lekka, gdyż nadmiar tłuszczu przeszkadza w osiąganiu dobrych wyników, upośledza kondycję i wytrzymałość organizmu. Lekarze zalecają, aby sportowcy odżywiali się regularnie, najlepiej pięć razy dziennie. Oczywiście, nie powinni oni jeść na godzinę przed ani na godzinę po treningu. Pełny brzuch przeszkadza w szybkim poruszaniu się, zaś ruch zaburza procesy trawienne. Z kolei po treningu organizm powinien trochę wypocząć, zanim da się mu kolejne zadanie w postaci spożywania i przetwarzania na energie pokarmów. Sportowcy powinni żywić się dużymi ilościami białka. Znajduje się ono nie tylko w mięsie i rybach, ale też w produktach, które mogą spożywać wegetarianie, na przykład w mleku, jogurcie, serach, jajkach, grzybach, algach, orzechach, roślinach strączkowych, zbożu. Ponadto, sportowcy muszą dostarczyć organizmowi wielu węglowodanów. Najbardziej wartościowe substancje tego typu znajdą w świeżych i suszonych owocach, orzechach, miodzie. Zarówno orzechy, jak i warzywa stanowią też cenne źródło witamin i minerałów. Są one pozbawione jedynie witamin d i b12, lecz te znajdziemy w wielu produktach wysokobiałkowych, jak mięso, ryby, grzyby i algi. Lekarze zalecają też sportowcom, aby spali około ośmiu godzin na dobę, a także aby nie przesadzali z treningami. Pojawienie się zakwasów upośledza bowiem sprawność organizmu.

Both comments and pings are currently closed.